Hvad er et topstykke, hvad kan der gå galt med det og hvad gør du så?
Biler bliver mere og mere avancerede hele tiden, men enkelte dele ændrer sig meget sjældent. Mange forsker i, hvorvidt det er muligt at revolutionere motoren, og nogen vil måske påstå at det allerede er sket. Elmotoren er at finde i mange biler i dag, og flere og flere bilmærker tager den til sig, da folks miljøfokus har taget til i det 21. århundrede. Enten findes den i en hel ren el udgave, eller typisk i en hybrid, som både kan benytte sig af benzin eller diesel samt el. Revolutionen har dog ikke for alvor taget til endnu, og der findes kun omkring to millioner elbiler ud af en mængde på 1,2 milliarder. Derfor kan man ikke se bort fra at pleje sin nuværende motor, hvor topstykket er en essentiel del.
Topstykket leder benzindampe ind i motorens cylindere, og efter forbrændingen ledes udstødningsgassen ud. Det er altså helt centralt, at topstykket fungerer optimalt, så dit køretøj får den nødvendige benzintilføring.
Et topstykkes bestanddele og typiske skader
Til at forklare hvad et topstykke består af, tages der udgangspunkt i en 4-takts benzinmotor, da motorerne varierer, når de bliver større, og hvis der er tale om en diesel model. Benzinmotoren består af ventiler, knastaksel og tændrør. Ventilerne sørger for at åbne og lukke for indsugning og udstødningen på de rigtige tidspunkter, imens knastakslen sørger for at ventilerne bliver åbnet og lukket i den rigtige rækkefølge. Til sidst har vi tændrøret, som mange måske har fået skiftet i deres bil før, som sørger for at antænde benzindampene inde i motorens cylinder, så bilen kan køre. Dieselmotoren er anderledes, da den ikke har tændrør, men indsprøjtningsdyser og gløderør i stedet.
En af de mest typiske skader på et topstykke er at det er revnet eller flækket. En af årsagerne til at dette sker, er overophedning i motoren. Varmen i motoren samles ved topstykket, og kan dermed være årsag til at der opstår revner eller ligefrem flækker.
”Jeg tror et topstykke er revnet, hvad gør jeg?”
Sådan en sætning møder man mange steder på diverse forum for bilentusiaster, der søger råd og vejledning. Hvis man tror at et topstykke er revnet eller flækket, kan man lave en trykprøve, for at fastslå om det er problemet, da det typisk ikke er muligt at se udefra. Ved en trykprøvning bliver topstykket sendt ned i et 70 grader varmt kar, der får revnerne til at udvide sig og blive synlige såfremt de er der. Desuden skal der laves en planslibning af topstykket, da det efter at have været udsat for meget varme, typisk vil give sig og dermed ikke være plant. Man kan derfor slibe det plant i en maskine, som det typisk er muligt at få gjort samme sted som man får lavet trykprøven.
At få alt dette gjort er blandt andet muligt i området omkring Holbæk og Roskilde på Sjælland.